donderdag 16 juni 2016

Granola

Het krokante van cruesli maakt dat ik cruesli lekkerder vind dan muesli. Op zoek dus naar een recept om zelf cruesli of granola te maken en dan het liefst zo krokant mogelijk. Op Yellow Lemon Tree vond ik het geheim achter de crunch: een opgeklopt eiwit toevoegen!
Verder is onderstaand recept een basis, je kunt noten of pitten nemen die je vooral zelf lekker vindt. Of rozijnen, gedroogde cranberries, wat je maar wilt. Wij vinden het zonder fruit lekkerder, want dat gaat namelijk altijd zo tussen je tanden zitten....

150 gr havermout
75 gr haver-, spelt,- gerst-, tarwevlokken (of een mix, wat je maar wilt)
75 gr noten, grof gehakt (ik gebruikte vandaag hazel-, pecan- en walnoten)
1 tl kaneel
snufje nootmuskaat
snuf zout
50 gr honing + 1 à 2 el.
50 gr kokosolie
1 stijfgeklopt eiwit

Verwarm de oven voor op 150C.

Meng de havermout met de havervlokken, grof gehakte noten, kaneel, nootmuskaat en het snufje zout.
Verwarm de kokosolie met de honing in een pannetje tot deze gesmolten is.
Roer de olie door de havervlokkenmix.
Schep het stijfgeklopte eiwit erdoor.
Het geheel moet plakkerig aanvoelen, voeg desnoods nog een beetje honing toe.
Schep de mix op een met bakpapier beklede bakplaat en druppel er nog wat honing over.
Bak de granola 30 - 40 minuten in de oven.
Verlaag de temperatuur als de granola te bruin wordt.
Schep de granola niet om!
Neem uit de oven en laat helemaal afkoelen zonder 'm om te scheppen, het liefst een nacht.
Breek dan de granola in stukken en strooi de crunchy granola over een kommetje kwark of yoghurt.

In een goed afgesloten pot blijft de granola wel 2 weken lekker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten